19 Mayıs 2017 Cuma

RİGA/ZEPLİNDEN DOMATESE

ZEPLİN HANGARIYDI
PAZAR YERİ OLDU, DÜNYA MİRASI LİSTESİNE GİRDİ


1997’DE UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne alınan Riga Kent Pazarı(Centraltirgus Market) aslında 5 eski zeplin hangarı. Aradığınız her şeyi bulabileceğiniz, bir dönem kolhoz* ürünlerinin satıldığı pazar yeri Avrupa’nın en büyüklerinden.

Rigalılar 19’uncu yüzyılın sonlarında yiyecek başta olmak üzere birçok ihtiyaçlarını eski kent merkezindeki pazardan karşılıyorlardı. 1909-1910’da Belediye Meclisi’nde pazar yerinin ihtiyacı karşılamadığı tartışılmaya başlandı. Daugava Nehri kenarındaki pazar hem küçük, hem sağlıksızdı. Sonunda yeni bir pazar yeri inşa edilmesine karar verildi. Ancak, pazarın nerede ve nasıl yapılacağına yönelik fikirler sonuca ulaşamadan, Birinci Dünya Savaşı patlak verdi. Letonya ve dolayısıyla Riga artık Alman işgali altındaydı.

DEV HANGARLAR

Almanlar, Riga’ya askeri yığınak yaparken, savaşın başlarında en büyük kozları olarak gördükleri zeplinleri de unutmadılar. Eski kentin çok yakınında dördü birbirine bağlı beş zeplin hangarı inşa ettiler. Savaş bittiğinde Versay Antlaşması’yla Letonya bağımsızlığını kazandı. Hangarlar ise kendi haline terk edildi.
Letonla savaş sonrası yaralarını sararken, Riga’da pazar konusu yeniden gündeme geldi ve Belediye Meclisi 18 Aralık 1922’de yeni bir pazar yeri yapılmasına karar verdi. Ağırlıklı olarak, toptan ve perakende yiyecek satılacak yeni pazar yine nehrin yakınlarında olacaktı.

ISITMA SORUNU

Marketin manevi babası, Riga Belediye Meclisi Ticaret Şube Müdürü Klavs Lawrence, yeni pazarı zeplin hangarlarında oluşturma fikrini ortaya attı. Bu sıralarda açılan uluslararası yarışmayı ise Rigalı mimar Pāvils Dreijmanis ve mühendis S. Žitkovs kazandılar. Ancak onların projesi tam olarak kabul edilmedi ve tartışmalar sürdü. En büyük sorunlardan biri de kışı oldukça sert geçiren kentte, 37.4 metre yüksekliğindeki hangarların nasıl ısıtılacağıydı. Pazar projesini geliştirmek için projeyi kazananların da aralarında bulunduğu mimar, mühendis ve  bu dallarda eğitim gören öğrencilerin oluşturduğu bir komisyon kurudu.

6 MİLYON TUĞLA

Sonunda çelik konstrüksiyon olan hangarların tavan bölümlerinin kullanılmasına duvarların ise betonarme olmasına karar verildi. İnşaat 1924’te başladı, finans zorlukları nedeniyle ancak 1930’da bitirilebildi. Art Nouveau ve Neoklasik stillerinin kaynaştırılmasıyla inşa edilen pazar yeri bittiğinde, hangarların yüksekliği 20.5 metre idi. İnşatta 60 bin varil çimento, 2460 ton demir ve 6 milyon adet tuğla kullanıldı. Uzmanlar, inşaatın devasalığını anlatmak için, burada kullanılan malzemeyle 1 metre kalınlığında, 20 metre yüksekliğinde yapılacak bir duvarın, 1,75 kilometre kesintisiz devam edeceğini söylüyorlar.
Pazar yerinin altında ana caddeleri de kapsayan 2 hektarlık bir bodrum alan oluşturulurken, yan geçişlerle 337 metre uzunluğunda bir alan birbirine bağlandı. Merkezi ısıtma ve aydınlatma sistemi ile taşıma sistemleri kuruldu.

PAZARDA BOY GÖSTERDİLER



Pazar açıldığında Avrupa’nın en büyük ve modern alışveriş noktasıydı. Hizmetçiler ve ekonomik durumu iyi olmayanlar bir süre eski pazarı kullanmayı sürdürdü. Yeni pazardan zenginler alışveriş yapıyor ve buraya gezmeye gidiliyordu. Devlet adamları, konuklar ve sanatçılar da pazarda boy gösteriyordu.

1938’e gelindiğinde pazarda 310 ton mal depolanabilen 27 dondurucu vardı.

60 KOLHOZUN ÜRÜNLERİ

İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Letonya artık bir Sovyet cumhuriyetiydi. 1949’da pazarın adı Merkez Kolhoz (Kolkhoz) Pazarı olarak değiştirildi. SSCB (Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği) basını, Riga’daki Pazar yerini, “birliğin en iyisi” olarak gösteriyordu. 1961’de pazarda 60 kolhozun ürünleri satılıyordu. Dönemin istatistikleri o yıl, pazarda 200 bin ton et, 768 bin litre süt, 7 milyon yumurta, 9 bin tonu aşkın patates, 8 bin ton sebze ve 5 bin ton meyve satıldığını gösteriyordu. Aynı yıl depolama tesislerinde, aynı anda 700 ton ürün saklanabilmişti. Pazarı, hata içi 50-70 bin, hafta sonu ise 100 bine yakın kişi ziyaret ediyordu.

TURİSTİK PAZAR

Birbirine bağlı dört hangar ile beşinci arasında oluşturulan tezgahlarda çiçekler ve giysiler satılıyor
Uzun süre devam eden protestolar sonunda 1991’de Letonya SSCB’den ayrıldığında, Pazar yerinin adındaki Kolhoz kelimesi de tarihe karışır. Et, meyve-sebze, süt ve süt ürünleri gibi her biri ayrı kategoride ürünler satan 5 eski zeplin hangarından oluşan ve hâlâ Avrupa’nın en büyüklerinden biri olan pazar yeri ise binlerce kişi tarafından ziyaret edilmeye devam ediliyor. Kent halkının alışveriş yaptığı bu ilginç Pazar yeri, turistlerine de uğrak noktalarından biri.

LÜZUMİ BİLGİLER

KANALDA GEZİNTİ

Riga’daki mimari güzelliklerden biri de Pilsetas kanalı. 1800’lü yıllarda hendek kazılıp, Daugava nehrinin suyunun aktarılmasıyla oluşturulan 3,2 kilometre uzunluğundaki kanalda tekne turu yapabilir ya da etrafındaki yemyeşil parklarda sessizliğin keyfini yaşayabilirsiniz.
Dönemin ünlü tacirlerin loncası Karakafalılar Evi, Kedili Ev, yan yana üç yüzyılın mimarisini anlatan binalar Üç Biraderler ve özgürlük anıtı Milda da görülmesi gerekenler arasında.

* Kolhoz: SSCB’deki tarım üretim kooperatifleri 
Kaynaklar:

Not: Yazıdaki bazı renk ve punto değişiklikleri blogspot'tan kaynaklanmaktadır.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder