3 Temmuz 2017 Pazartesi

ALMANYA/TRABİ 70 YAŞINDA


VOSVOS’A KARŞI TRABİ

Berlin'de bir hediyelik eşya dükkanının önünde duran Berlin Duvarı'nı anımsatan rengarenk Trabi

Doğu Almanya’nın unutulmazlarından Trabant marka otomobiller bu yıl (2017) 70’inci yaşını kutluyor. Teknolojiye yenilip artık üretilmese de tüm dünyada meraklıları var. Özellikle modifiye otomobille ilgilenenler ondan vazgeçmiyor. Aynı Batı Almanya’nın iki kutuplu dünyadaki en önemli markalarından Volkswagen’in “kaplumbağaları” vosvoslar gibi,  Trabant yani Trabi (Trabbi) fanatikleri bir araya gelip toplu sürüşler düzenliyorlar.

 PAMUKTAN OTOMOBİL

Budapeşte'de ard arda Trabanlar
 Trabant fabrikası 1957 yılında Doğu Almanya Zwickau’da kuruldu. İlk ürünlerini 4 bin marka satışa çıkardı. Otomobillerin kaportası, Rusya’dan gelen pamuk atıkları ile Doğu Almanya boya endüstrisinin atıklarının birleştirilmesiyle oluşturulan duroplasttan yapıldı. Yani 70 yıl önce, bu otomobillerde geri dönüşüm teknolojisi kullanılıyordu. Malzeme nedeniyle otomobiller çok hafifti. Yetişkin 4 kişinin yolculuk yapabileceği Trabant 601, sadece 600 kiloydu.

SPUTNİK'TEN ESİNLENDİ


Fabrikanın açıldığı yıl SSCB, ilk uzay uydusunu Sputnik’i uzaya gönderiyordu. Bu müthiş gelişmeden esinle otomobile Almanca uydu anlamına gelen Trabant adı verildi. 100 kilometrede 5,5 litre benzin yakan otomobillere sahip olmak oldukça zordu. Devlet üretimi otomobiller için başvuru sonrasında yıllarca beklemek gerekiyordu. 15 yılı aşkın süreyle bekleyenler bile vardı. Trubi’ye sahip olanlar ise neredeyse sınıf atlıyordu. 
Doğu bloğu çökerken bazıları simge olarak Trabant’ı kullandılar. Çünkü 1989’un sonlarına gelindiğinde otomobil çağdışıydı. Kullanımı rahatsızdı, çok gürültü çıkarıyordu ve çevreyi kirletiyordu. Son Trabant’lar, Doğu ve Batı Almanya’nın anlaşmasıyla Volkswagen Polo motoruyla üretildi ama nafile. Doğu bloğunun efsane otomobilinin üretimine 1991’de yeniden birleşmiş olan Almanya’da son verildi. 1991’e kadar üretilen otomobil sayısı, 3 milyonu geçmişti.

ABD’DE POPÜLER

internetten alınmıtştır
Otomobil ABD’de de çok popüler oldu. Ucuz fiyatı ve düşük ithalat vergisiyle Trabant’lar koleksiyoncuların gözdesi haline geldi. Modifiye meraklıları artık Trabant’arı istedikeri gibi değiştiriyor ve rallilere katılıyorlardı. ABD’i otomobilseverlere daha sonra Kanadalılar da katıldı. Orta Avrupa’da kısa sürede bu akıma kapıldı. Şu anda ise Türkiye dahil neredeyse dünyanın dört bir yanında Trabant fanatikleri var. Fun kulüpler düzenledikleri toplantılarda yeni modifikasyonlar ve aksesuvarlar konusuda fikir alışverişinde bulunuyorlar.

YENİ TRABİ

Minyatür kara ve hava araçları üreten Herpa şirketi Trabant’ın tüm marka haklarını satın aldıktan sonra, 2000’li yılların ortasında elektrikli “New Trabant” üreteceğini duyursa da bugüne kadar bir gelişme olmadı. Herpa sadece Trabi’nin 87’de 1 küçültülmüş modellerini üretmekle kaldı.

 TÜRKİYE’DE TRABANT

Bu da minyatür Trabi
Trabi üretimi durduğu sıralarda Türkiye’ye ithal edildi ancak tepkiler nedeniyle çok az sayıda otomobil Türkiye’ye geldi. 1989’da Bulgaristan’dan gelen Türkler de Trabi’nin Türkiye’de tanınmasını sağladılar. Dünyanın birçok ülkesinde olduğu gibi Türkiye’de de modifiye tutkunlarının bir bölümü hâlâ Trabant peşinde.

LÜZUMİ BİLGİLER

FİLMLERE KONU OLDU



İki Almanya’nn birleşmesinin ardından Trabant filmlere de konu oldu. Peter Timm’in yönetmenliğinde 1991’de vizyona giren “Go Trabi Go” filmi 1,5 milyon izleyiciyle buluşunca, Go Trabi Go 2’de çekildi.







Kaynak: Wikipedia, Trabant (Garant 2015)
Not: Yazıdaki renk ve punto farklılıkları siteden kaynaklanmaktadır.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder